Google voegt kortingsprijzen toe in de zoekresultaten

De afgelopen maanden is Google veelvuldig bezig geweest met het toevoegen van nieuwe of geüpdate rich results. Ook afgelopen maand heeft de zoekmachine gigant op dit gebied niet stilgezeten. Zo is de nieuwste toevoeging aan de zoekresultaten het tonen van kortingsprijzen. Op dit moment wordt deze rich result alleen nog getoond bij Engelse zoekresultaten in de Verenigde Staten. Het lijkt erop dat Google eerst veelvuldig de nieuwe functie zal testen voordat deze wereldwijd uitgerold wordt. 

In de bovenstaande afbeelding is een voorbeeld te vinden hoe prijsdalingen in de zoekresultaten getoond worden. De gegevens worden opgehaald uit de structured data waarin kortingen aangegeven kunnen worden. Vanuit de data die Google krijgt wordt er automatisch een gemiddelde historische prijs berekend en wordt dit vergeleken met de huidige prijs met korting. Wanneer de functie verder uitgerold wordt, dan is dit een mooie kans voor retailers om door middel van korting sneller de potentiële klant z’n aandacht te trekken in de zoekresultaten. 

Nieuw uiterlijk voor mobiele zoekresultaten

In december schreven we al een blog over hoe mobiel winkelen het dit seizoen won van de desktop en daarvoor over de omschakeling naar mobile first indexatie. Deze twee artikelen lieten al even kort het immense belang van mobiele zoekresultaten zien. Om het voor de mobiele gebruiker gemakkelijker en leuker te maken, heeft Google een nieuw uiterlijk voor de mobiele zoekresultaten uitgebracht. 

In de nieuwe versie van de mobiele zoekresultaten heeft Google subtiele veranderingen aangebracht in bijvoorbeeld lettertypen, vormen en kleuren. Deze aanpassingen zorgen er volgens de zoekmachine voor dat tekst gemakkelijker te lezen is en er een meer moderne ervaring aangeboden wordt. Bovendien zijn de zoekresultaten voorzien van een clean en eenvoudiger ontwerp. Dit moet op zijn beurt ertoe leiden dat er meer aandacht is voor de gezochte informatie en er minder afleidingen zijn van de specifieke zoekvraag.

De opkomst van DuckDuckGo

Al jaren staat Google eenzaam aan de top als het gaat om zoekmachines die het meest gebruikt worden. Google is wereldwijd namelijk verantwoordelijk voor zo’n 87% van de zoekresultaten. Toch zijn er een aantal zoekmachines die de laatste jaren aan een opkomst begonnen zijn. Dit is ook het geval voor de zoekmachine genaamd DuckDuckGo. Deze zoekmachine staat bekend om zijn strikte beleid omtrent privacy en is op dit moment verantwoordelijk voor zo’n 2,3% van de totale zoekresultaten.

Afgelopen maand scherpte DuckDuckGo de privacybescherming nog verder aan en ook werd bekend dat de zoekmachine een nieuw record heeft neergezet. De stabiele groei van DuckDuckGo de afgelopen tijd heeft ervoor gezorgd dat ze voor het eerst 100 miljoen zoekopdrachten op één dag hebben bereikt. Natuurlijk steekt dit nog mager af tegenover de 5 miljard zoekresultaten van Google op één dag. Desondanks is de verwachting dat DuckDuckGo over 5 jaar zal stijgen naar 1 miljard zoekopdrachten per dag. 

Nieuwe veranderingen in Google Search Console

In 2020 heeft Google Search Console (GSC) al een groot aantal updates en veranderingen meegemaakt. In 2021 gaat Google hier rustig mee verder. Hierdoor zijn er in januari ook weer een aantal veranderingen doorgevoerd. 

De eerste geüpdate functie is het tonen van meer crawls in het Crawl Stats Report in GSC. Simpel gezegd houdt dit in dat je mogelijk een toename ziet in het aantal crawls. Dit is slechts een verandering in de rapportage en heeft dan ook geen directe impact op de zoekresultaten. 

Ook heeft het dekkingsrapport in GSC een update gekregen. Het rapport bestaat nu uit specifieke categorieën en labels met betrekking tot fouten. Dit moet ertoe leiden dat gebruikers beter geïnformeerd zijn over problemen die ertoe leiden dat Google bepaalde pagina’s niet kan crawlen en indexeren. Het oplossen van deze problemen moet dankzij de update gemakkelijker zijn. 

Door onze specialisten

Naast de bovenstaande ontwikkelingen hebben onze eigen specialisten ook niet stilgezeten. Zo schreef SEO specialist René over het nut en de mogelijkheden omtrent zakelijk bloggen en deelde content specialist Demi de trends op het gebied van contentmarketing die ons in 2021 te wachten staan.  

Heb je na het lezen van onze SEO update een vraag over de ontwikkelingen? Of ben je benieuwd wat deze updates voor jou gaan betekenen? Neem dan contact met ons op en dan helpt één van onze specialisten je graag verder. Ben je benieuwd naar wat 2021 wat ons betreft gaat brengen op het gebied van SEO? Download dan onze nieuwste whitepaper met alle onmiskenbare onderdelen voor je SEO strategie in 2021!

BLIJF OP DE HOOGTE.

Ontvang maandelijks de SEO update in je mail!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.